Osoby indywidualne:
poniedziałek: zamknięte
wtorek – niedziela: 12:00 – 17:00
wtorek – wstęp wolny
W okresie jarmarku adwentowego oraz wielkanocnego zwiedzanie części muzealnej (skarbiec cysterski) nie jest możliwe. Natomiast w okresie świąt Bożego Narodzenia, Nowego Roku oraz Wielkanocy zwiedzanie całego obiektu muzealnego nie jest dostępne. Przepraszamy za wszelkie niedogodności i zachęcamy do odwiedzenia nas w innym czasie.
Grupy zorganizowane*:
poniedziałek – piątek: 8:30 – 16:00
sobota: 8:30 – 16:00
niedziela: 12:00 – 15:00
*Zwiedzanie dla grup zorganizowanych wymaga rezerwacji.
Liczebność grupy:
Minimalna: 10 os.
Maksymalna: 60 os.
Zwiedzanie dla grup zorganizowanych wymaga obecności przewodnika.
Czas zwiedzania z przewodnikiem:
80 minut
Zwiedzanie dla grup zorganizowanych wymaga rezerwacji, którą można dokonać poprzez Formularz Zgłoszeniowy.
Zamówienie posiłku dla grupy w Restauracji Cysterskiej składa się podczas wypełniania formularza zgłoszeniowego.
Dodatkowe informacje ws. grup: 723 177 159
Opactwo posiada w swojej ofercie warsztat plastyczne połączone ze zwiedzaniem oraz inne różnego rodzaju warsztaty – każdy znajdzie coś dla siebie.
Szczegółowe informacje oraz lista dostępnych warsztatów znajduje się w zakładce „Warsztaty” – zobacz szczegóły
Stare Opactwo w Rudach posiada szeroką gamę atrakcji oraz usług dostępnych dla odwiedzających.
Szczegółowe informacje oraz cennik znajdują się w zakładce „Cennik” – zobacz szczegóły
Stare Opactwo w Rudach prosi swoich odwiedzających o odpowiednie zachowanie oraz powagę należną temu miejscu.
Szczegółowe zasady obowiązujące osoby przebywające na teranie Opactwa znajdują się w zakładce „Regulamin” – czytaj więcej
Architekturę, wnętrza rudzkiego opactwa po renowacji, równocześnie mając możliwość porównania z dokumentacją zdjęciową z lat 60-tych XX wieku.
Sala wystawowa I (Galeria)
Wystawy czasowa – zobacz zakładkę wystawy
Sala wystawowa II
Pisanki z całego świata (ekspozycja stała)
Sala wystawowa III
Wystawa poświęcona pamięci rodziny książąt von Ratibor und Corvey (ekspozycja stała)
Sala wystawowa IV
Sala muzyczna (ekspozycja stała)
Kamieniarka średniowieczna – maswerki, rozeta, zworniki i wsporniki
Figura Matki Bożej z opackiego dziedzińca ( po konserwacji ).
Mapy – tematyczne
Wirydarz – projekt przyszłej realizacji ogrodu
Infokioski – panoramiczny podgląd na Pocysterski Zespół Klasztorno-Pałacowy wraz otaczającym go parkiem
Spośród wszystkich zabudowań klasztornych, wzniesiony, jako pierwszy. Wczesnogotycki kapitularz powstał wraz z budynkiem zakrystii. Wzniesiono go na planie kwadratu o wymiarach wnętrza 8×8 m. Przykryty był czteropolowym sklepieniem krzyżowo – żebrowym. Na początku XX w. został przebudowany i zaadoptowany na potrzeby książęcej jadalni oraz aneksu kuchennego.
(łac. refectorium od reficere – odnawiać) umieszczany jest przy otaczającym wirydarz krużganku, w skrzydle oddalonym od kościoła ( przy skrzydle północnym), po stronie przeciwnej niż kościół. Zarysem i wystrojem architektonicznym był zbliżony do kapitularza. Sala była przykryta sklepieniem krzyżowym, oświetlona dużymi oknami, która była połączona z krużgankiem kilkoma wejściami. Na początku XX wieku do ściany północnej została dobudowana klatka paradna zakrywająca duże dla tego miejsca okna.
Obecnie w pomieszczeniu tym odbywają się koncerty artystyczne oraz wystawy tematyczne.
– Droga Krzyżowa, barokowe malarstwo
– malarstwo tablicowe ( z XV w. ),
– portrety opatów ( po gruntownej konserwacji ),
– rzeźby m.in.:
Figura Chrystusa Hcce Homo – Odrestaurowana późnogotycka figura w typie Ecce Homo znajdowała się w drewnianym kościele pw. Wniebowzięcia NMP na cmentarzu w Gliwicach. Kościół ten pierwotnie był świątynią parafialną w Zębowicach koło Olesna, a do Gliwic został przeniesiony wraz z wyposażeniem w r. 1925.
Figura Chrystusa Ecce homo z Zębowic odznacza się wysokim stopniem realizmu, pojawiającym się niezbyt często w późnogotyckiej rzeźbie śląskiej, i to nie wcześniej niż w latach 90-tych wieku XV. Typ twarzy Chrystusa, o Stwoszowskiej genezie, częściej występuje na tym terenie dopiero około roku 1500. Ważnym komponentem stylowym jest także dekoracyjność opracowania włosów, kojarząca się z oeuvre Beinharta i pozwalająca na zaproponowanie orientacyjnego datowania omawianej figury na pierwszą dekadę wieku XVI.